6.1 Dział Dydaktyczny
W Warsztacie oprócz zajęć bezpośrednio przystosowujących do pracy są organizowane zajęcia wyrabiające:
- samodzielność
- zaradność
- przystosowanie do życia codziennego
- przystosowanie do pracy,
Działania Warsztatu mają służyć przygotowaniu uczestników do aktywnego włączenia się w życie społeczne oraz podjęcia pracy zawodowej odpowiadającej ich możliwościom intelektualnych oraz predyspozycjom.
6.2 Zajęcia uzupełniające
Zajęcia rehabilitacyjne z dziedziny:
- kinezyterapii i fizjoterapii
- wsparcia psychologicznego i psychoterapii
- logopedii
- inne w miarę potrzeb
6.3 Zajęcia dodatkowe
- Ogniska i party grille
- Wycieczki, zielone szkoły, warsztaty i plenery artystyczne
- Warsztaty zawodowe
- Spotkania w WTZ i u przyjaciół placówki
- Organizowanie i udział w imprezach integracyjnych i okolicznościowych
- Wyjścia i wyjazdy do muzeów, kin i teatrów, na koncerty, do lodziarni, kawiarni, pizzerii itp.
Organizowanie i udział w festiwalach i konkursach twórczości artystycznej osób niepełnosprawnych oraz olimpiadach i zawodach sportowych Organizowanie wystaw artystycznych, kiermaszy i aukcji prac wykonanych w WTZ
- Wieczorki taneczne i bale
- Prowadzenie kół zainteresowań i innych działań uwzględniających zainteresowania i potrzeby uczestników
6.4 Rehabilitacja zawodowa
Rehabilitacja zawodowa prowadzona jest w różnych formach, w zależności od aktualnego poziomu umiejętności zawodowych uczestnika i potencjalnych możliwości jego rozwoju zawodowego. Przebiega wg określonego harmonogramu i obejmuje:
- rozwijanie psychofizycznych sprawności uczestników niezbędnych w pracy
- nawiązanie i utrzymywanie współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Lubinie – zarejestrowanie osoby niepełnosprawnej do rejestru osób bezrobotnych lub poszukujących pracy. Organizowanie spotkań z przedstawicielem PUP w celu omówienia organizacji szkoleń i staży zawodowych dla osób niepełnosprawnych
- udział w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, również w celu przełamania lęku i obaw związanych z brakiem wiary we własne możliwości, konfrontacją z rzeczywistością oraz przypuszczeniem niepowodzenia i utraty świadczeń socjalnych.
- kształtowanie i utrwalanie zasad pisania podań, życiorysów i wypełniania formularzy
- kształtowanie i utrwalanie umiejętności korzystania z różnych urzędów i instytucji
- załatwianie prostych spraw, np. robienie zakupów, roznoszenie poczty
- rozwijanie podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych umożliwiających podjęcie pracy (np. w gastronomii, pracach ogrodniczych, porządkowych, stolarskich itp.)
- kształtowanie uniwersalnych umiejętności potrzebnych pracownikowi, takich jak zaradność i samodzielność, punktualność, odpowiedzialność, wytrwałość, terminowość, poszukiwanie informacji, samokontrola, współpraca itp.
- wdrażanie umiejętności przestrzegania zasad regulaminowych i porządku w pracy
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie i odpowiedzialności o powierzone mienie
- utrwalenie znajomości przepisów BHP i p.poż.
- udział w spotkaniach indywidualnych ze specjalistą ds. rehabilitacji zawodowej, mające na celu określenie motywacji osoby niepełnosprawnej do podjęcia zatrudnienia, jej kompetencji, zainteresowań, ograniczeń wynikających z niepełnosprawności – określenie warunków pracy itp.
- udział w spotkaniach grupowych ze specjalistą ds. rehabilitacji zawodowej, które są prowadzone metodami aktywnymi (warsztaty, pogadanki) i mają na celu budowanie motywacji do podjęcia zatrudnienia, rozwijanie umiejętności społecznych uczestników – przede wszystkim umiejętności w komunikowaniu się, radzeniu sobie ze stresem.
- udział w spotkaniach informacyjno-szkoleniowych, organizowanych w celu przybliżenia uczestnikom podstawowych terminów związanych z zatrudnieniem i specyfiką funkcjonowania zakładów pracy, zapoznania z obowiązującymi przepisami prawa pracy, zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy itp. Uczestnicy uczą się także jak należy przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, jakie przedstawić dokumenty, jak szukać pracy itp. W ramach działań prozawodowych organizowane są także wycieczki do zakładów pracy w celach poznawczych
- udział w praktykach wewnętrznych organizowanych w strukturach placówki dla uczestników wykazujących wysoki poziom umiejętności zawodowych. Z uczestnikami podpisywana jest umowa, w której określa się warunki i program pracy, czas i termin praktyk, wyznacza się także opiekuna, który zbiera wszelkie informacje dotyczące odbywanej praktyki i dokonuje oceny.
- udział w praktykach zewnętrznych poza Warsztatem dla uczestników uzyskujących najlepsze wyniki swojej pracy. W tym celu, za pośrednictwem specjalisty ds. rehabilitacji zawodowej, Warsztat nawiązuje współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami. Stanowiska pracy i program praktyki zawsze są dobierane indywidualnie, do potrzeb i możliwości osoby z niepełnosprawnością.
6.5. Rehabilitacja ruchowa
Zajęcia rehabilitacyjne w sali rehabilitacji odbywają się zgodnie z indywidualnymi planami rehabilitacji, uwzględniając sytuacje czasowych niedyspozycji wynikających z ogólnego stanu zdrowia.
Zakres terapii i cele rehabilitacyjne:
- praca nad kondycja fizyczną, podnoszenie wydolności układu krążenia i oddychania
- rozwijanie równowagi i koordynacji ruchowej
- praca nad właściwą postawą ciała, równowagi – wyrabianie nawyku prawidłowej postawy poprzez zastosowanie metod PNF,
- McKenzie i gimnastyki ogólnusprawniającej
- kształtowanie celowości i płynności ruchów
- kształtowanie świadomości dbania o zdrowie
- doskonalenie czynności chwytnych i rzutnych
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy
- poprawianie szybkości reakcji psychoruchowej
- usamodzielnianie w lokomocji i samoobsłudze
- ćwiczenie siły całego organizmu, m.in. poprzez nordic walking
- udział w różnego rodzaju zawodach i turniejach sportowych
- udział w zajęciach uzupełniających: zajęcia rehabilitacyjne z dziedziny kinezjologii edukacyjnej, integracji sensorycznej i
- muzykoterapii
- udział w turnusach rehabilitacyjnych.
Dodatkowo rozwijane będą inne formy ruchu, np. utworzona zostanie grupa Nordic walking, która pod okiem instruktora nauczy się chodzić z kijkami.
6.6. Rehabilitacja psychologiczna
Zakres terapii i cele rehabilitacyjne:
- wdrażanie do samodzielnego planowania dnia pracy
- uczenie się dzielenia obowiązków pomiędzy uczestników warsztatu
- tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnej akceptacji
- praca nad odreagowaniem wewnętrznych napięć, stanów emocjonalnych, stanów wzmożonej pobudliwości i niepokoju
wzmacnianie poczucia własnej wartości, tym umiejętność podnoszenia samooceny oraz postrzegania własnej osoby jako człowieka pełnowartościowego, uświadomienie poczucia sprawstwa we własnym życiu oraz walki o swój los mimo wielu przeszkód życiowych. - rozwijanie postawy tolerancji i zrozumienia
- nauka samodzielności oraz podejmowania własnych decyzji.
W ramach pomocy psychologicznej prowadzone będą z uczestnikami stałe spotkania o charakterze grupowym, jak i indywidualnym – wynikające z bieżących potrzeb uczestników i zaistniałych problemów. Udzielane będzie szczególne wsparcie osobom pochodzącym z rodzin patologicznych (np. „z problemem alkoholowym”) oraz osobom z zaburzeniami emocjonalnymi. W miarę potrzeb organizowane będą również indywidualne spotkania z poszczególnymi rodzicami / opiekunami na terenie warsztatu lub w postaci wizyt domowych.
Dodatkowo utworzona Pracownia Doświadczania Świata będzie wyodrębnionym miejscem, ukierunkowanym na pobudzenie zmysłów dotyku, wzroku, słuchu, czy powonienia do wzmożenia aktywności. Stworzone w niej warunki umożliwią oddziaływanie na te zmysły w sposób nie kompleksowy. Osoba tam przebywająca może koncentrować się tylko na wybranych przez nią bodźcach (np. dotyku), których oddziaływanie jest dla niej szczególnie relaksujące, odprężające. Przebywanie w SDŚ powinno budować poczucie radości, bezpieczeństwa, wzajemnego zaufania. Jednocześnie jest to miejsce, gdzie odbywa się nauka życia poprzez celowe kształtowanie bodźców dla wywołania zaplanowanych wrażeń i uczuć.
6.7. Rehabilitacja społeczna
Zakres terapii i cele rehabilitacyjne:
- utrwalanie i rozwijanie umiejętności życia codziennego
- modelowanie postaw społecznych
- rozwijanie umiejętności orientacji w otoczeniu
- kształtowanie i utrwalanie umiejętności przestrzegania norm i zasad społecznych
- utrwalanie umiejętności czytania, pisania i liczenie
- nabywanie umiejętności podejmowania decyzji, rozróżniania nominałów i kształtowania świadomości wartości pieniądza
- rozwijanie umiejętności współpracy i harmonijnego współżycia w grupie
- rozwijania umiejętności ponoszenia odpowiedzialności za mienie, osobę i zadanie
- wspólne zajęcia i imprezy z osobami pełnosprawnymi
- udział w życiu kulturalnym poprzez korzystanie z kina, teatru, koncertów, do lodziarni, kawiarni, pizzerii, klubów, udział w wystawach artystycznych, kiermaszach i innych uwzględniających zainteresowania i potrzeby uczestników
- udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych – wycieczki, zawody sportowe, olimpiady, warsztaty i plenery artystyczne, warsztaty zawodowe, wyjazdy na turnusy rehabilitacyjne.
6.8. Opieka medyczna
- pielęgniarka i lekarz w obiekcie – w Centrum Rehabilitacyjno-Opiekuńczym
- pielęgniarka i lekarz – Przychodnia POZ
- pomoc rodzicom i opiekunom w załatwianiu spraw związanych ze zdrowiem i niepełnosprawnością uczestników
- czuwanie nad wykonywaniem badań i dostarczaniem zaświadczeni lekarskich o braku przeciwwskazań do terapii zajęciowej
- konsultacje ze specjalistami w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia uczestnika.